Monday, 15 November 2010

bANJIR OH bANJIR

sEKITAR BANJIR YANG MELANDA SEKOLAH PADA TAHUN 2010

Guru Yang Bertukar

1. Pn BASARIAH BT SENAPI
2.EN MAT NASIR BIN MOHD JUSOH
3.PN NORIZA BT IBRAHIM
4.PN NORAZAH BINTI DARUS
5.EN ROSLI BIN HAMID
6.PN UMI SALMAH BT MAT NOH

sELAMAT bERTUGAS DI TEMPAT BARU.

Tuesday, 29 June 2010

Panduan Bahasa

Bahasa Melayu kuno- Wuat/wunuh/wanua/niparwuat/tuwi
Bahasa Moden - buat/bunuh/benua/diperbuat/dengan
Indah bahasa berkembang mengikut peredaran masa.Berkembang bahasa dengan berkembangnya manusia. Lantaran bahasa itu amat indah. Maka berbahasalah dengan indah.

Saturday, 19 June 2010

Hari Guru Tahun 2010


Selamat Hari Guru

Pelajar Tok Paq Masuk U Tahun 2010

1.Fauziah Daud-Sains Pentadbiran Uitm
2.Nur Wahidah bt Angkasah-Pentdbiran Perniagaan(Pengurusan sumber manusia)Uitm
3.Siti Safra Syazwani Abd Rahman-Pengurusan Majlis- Uitm
4.Wan Mohd Azizol Wan Jusoh-Pembangunan belia dan komuniti(UMS)
5.Nor Izzayanti Nordin-Sarjana muda Pentadbiran Perniagaan dengan kepujian (UUM)
6.Nurul Huda Ghazali-Pengurusan Sistem Pejabat(Uitm)
7.Nur Izaidah Mat Ahkir-Pendidikan Awal Kanak-kanak (UPSI)

Tuesday, 23 March 2010

Wednesday, 3 March 2010

Menyelami dan Menghayati

Bola.Manusia.Pasukan. Bergandingan dalam satu ikatan. Hanya yang tahu dan merasa dapat menyelami dan menghayati.

Bola Sepak

Kemenangan boleh berlaku jika kita berusaha.
Melihat dengan penuh harapan dan pengharapan
Merenung masa depan yang tak pasti
Menanti dengan penuh suspen?

Kejohanan MSSPs Tahun 2010

.
Kejohanan Bola sepak MSSPs berlangsun di Pdang SMK Syed Alwi .Keputusan hingga 4hb Mac 2010.Menang dengan MRSM 10-1,Menang dengan SM Perlis menang 4-1.

Sunday, 21 February 2010

Bunga tersembunyi

Bunga-bunga di kawasan sekolah yang kekadang tidak pernah kita merasai kembangnya.Tersembunyi dicelah bangunan antara makmal sains dan blok tingkatan 2.Cantik.

Pohon Keampunan Allah

Buat renungan semua warga SMKDJH

Kembali selepas Cuti

Selamat kembali selepas cuti Tahun Baru Cina. selamat tahun baru kepada guru yang menyambutnya. peperiksaan -ujian topikal akan berlangsung.Selamat menjalani penghidupan dan cabaran yang semakin mendatang. Kedatangan pengetua masih dinantikan.

Tahniah Kenaikan Gred DG41-DG44 / Pelantikan

Pn. Harlina Mohd Ali-3/8/08
Pn. Marfuah Mohamad Rafii-5/1/09
Pn. Rohana Zain-6/1/08
Pn.Siti Hajar Salim-1/8/08
Pn. Norashikin Yusuff-1/8/08
En.Rosli Hamid-1/4/08

Pelantikan ke jawatan DG41

Cik Normahazira Mahamood - 10/11/2008
Cik Norazah Darus - 10/11/2008

Kelahiran Putera Baru

Tahniah Pn Husnizai dapat anak lelaki:Azizul Hakim.Gitu juga dengan cg Anizan juga anak lelaki. Cg Ct hajar juga tidak mahu ketinggalan. Tahniah.Tahniah.yang menunggu kelahiran ramai lagi .Bersabar.Berdoalah.

c speaking

c speaking

Gerbang Merdeka

Gerbang Merdeka
31 ogos 2009

Situasi

Kita disuruh melakukan sesuatu kerja oleh ketua dan ketika itu waktu menunjukkan jam 2.30 petang. Sesetengah orang akan berkata,"Ah,esok sajalah buat. Sekarang sudah hampir pulang!"

Manakala,ada juga orang yang berkata, "Baik saya buat kerja itu sekarang, masih ada 10 minit lagi. Esok, saya buat kerja lain pula!"

Waktunya sama, namun cara kita memandang dan bertindak terhadap waktu yang tinggal 10 minit itu menentukan kita berbeza.

Perjumpaan Ibubapa Guru

Perjumpaan ibubapa pelajar akan diadakan.Kepada semua guru bersiap sedia dengan jawapan yang baik.pastikan ibubapa puas hati tentang anak-anak mereka.

E mail sekolah utk rujukan semua warga Tok Paq

smkdjh0077@gmail.com

Markah oh Markah

JANGAN LUPA MASUK MARKAH.PELAJAR NAK LIHAT PENCAPAIAN MEREKA. CIKGU NAK NILAI PENGAJARAN.

Guru Kanan kemanusiaan dan orang tertinggi di dunia

Guru Kanan kemanusiaan dan orang tertinggi di dunia
sp

Mana Dyamin?

Mana Dyamin?

Mana Ehsan Sabry?

Mana Ehsan Sabry?

Kembara ini

Kembara ini
Bukit Tinggi

Catatn ke Bukit Tinggi Indonesia oleh Putera jejawi

Padang dan Bukit Tinggi: Antara Satu Rumpun Satu Agama Dari Perspektif Rakyat Malaysia

Tanggal 7 jun 2009 buat kali pertamanya dalam hidup saya dapat menjejakkan kaki ke Bumi Minangkabau tanah kelahiran Hamka, Dr. Hatta dan Tan Malaka....rasa terkejut juga melihat keadaan di lapangan terbang yang sedikit berbeza dengan apa yang terdapat di LLCT dan KLIA yang serba canggih itu. Sesampainya kami ke lapangan terbang Padang...saya perlu mengisi 15 helai borang bagi mewakili 5 orang ahli keluarga yang dibawa bersama...punyalah susah nak masuk ke Indonesia rupanya...masa dlm penerbangan saya tak sempat isi borang selengkapnya kerana agak sibuk bersarapan pagi bersama anak isteri kerana kami menaiki penerbangan dari LCCT seawal jam 7.50pagi...(kos sarapan pagi kami berlima ialah RM61.00...penerbangan Airasia agak selesa dan layanan pramugarinya agak profesional...tidak hairanlah mereka mendapat anugerah antara penerbangan sejenisnya yang terbaik di dunia.oleh SKYTRAX cuma kemudahan di LCCT yang agak tidak selesa bagi kanak-kanak dan warga emas...satu lagi skirt pramugari airasia agak singkat dan tak menggambarkan budaya negara Malaysia...yang lain-lain saya bagi B+)Tiada ucapan selamat datang mahupun senyuman terukir pada bibir pegawai imigresin yang memeriksa pasport kami...orangnya kacak macam ariwobowo..tapi bermuka selamba...lepas siap dicop dan pasport anak-anak saya diperiksa satu persatu...pihak agensi pelancongan siap menanti..dan beg kami mula dibawa masuk ke dalam bas yang siap sedia menunggu...panasnya bumi padang ni...macam di padang arafah masa musim panas...Dengan bantuan guide , pembantunya dan pemandu..kami dibawa menuju ke Bukit Tinggi...mata saya masa tu sibuk memandang keluar tingkap bas dan memerhati keadaan semak samun dan rumah-rumah kampung di sepanjang perjalanan...rasa2 macam saya berada di tahun 1980an di Malaysia....Pak Zainal yang menjadi guide sungguh peramah dan mudah mesra...kami berhenti bersarapan di sebuah restoren yang agak besar dan serba lengkap...saya sempat menjamah sekeping kuih yang dibuat daripada tempeh..dan minum segelas jus apple (rasanya berbeza dengan di malaysia sebab ada susu di dalamnya)..manakala isteri sibuk bawa anak-anak pergi lap badan dan tukar baju baru (semalaman di malaysia kami tak dapat tidur sempurna kerana bas yang kami naiki tiris sana tiris sini...lewatnya bas tu bertolak menyebabkan semua penumpang tak ada masa langsung untuk mandi dan pemandunya pula asyik mengejar masa..untuk sampai ke LCCT..apalah nasib...kali pertama ikut serta dalam lawatan CIK KIAH jadi begini..sabar saja lah).....kepala rasa pening-pening sikit...panasnya dalam bas sebab corong penghawa dinginnya tak boleh dihalakan kepada penumpang yang berada di tempat duduk penumpang di tengah dan di balakang....badan dah melekit-lekit sebab tak mandi sepanjang hari.....aduh......nasibku sibapa beranak 3......Perjalanan dari Padang ke Bukit Tinggi mengambil masa hampir 3 jam...menyusuri jalan yang melalui kampung-kampung di Pariaman (yang merupakan pembekal utama kelapa kepada seluruh Indonesia)...rumah-rumahnya kecil tapi banyak kelihatan masjid dan surau yang kubahnya hampir serupa....(kalaulah penduduk di sini pernah sampai ke Malaysia..tentu dalam hati mereka berkata "waduh pak kaya benar penduduk Malaysia ya...mobilnya banyak ..jalannya besar dan luas ..rumahnya aja persis istana"...)....kami singgah ke satu tempat yang bernama Lembah Anai yang terkenal dengan air terjun yang airnya dipercayai dapat membuatkan kita awet muda....airnya amat jernih dan sejuk..tak pernah saya melihat air yang sejernih itu.....berenti sekadar seketika dan ambil air cuci muka dan bergambar....saja...Sepanjang perjalanan itu...kami melihat wujudnya satu jalan keretapi yang seakan-akan selari dengan jalanraya yang kami lalui...menurut pak zainal...jalan keretapi itu tidak lagi digunakan pada masa kini kerana ia suatu ketika dahulu digunakan untuk mengangkut arang batu dari kawasan yang bukit tinggi ke kawasan pelabuhan di Padang..jalan ini dibina oleh pihak Belanda yang memerintah Indonesia selama hampir 300 tahun lamanya...(bertuahlah jalan keretapi itu kerana ia terletak di sini dan bukan di Malaysia...kalau tidak dah lama tinggal batu saja..semuanya akan dicuri dan dijual kepada keling botol...kata pak zainal ..jalan tu masih wujud sampai hari ini kerana rakyat tempatan menganggap ia sebagai warisan sejarah mereka...bertuahlah mereka..kalau di Malaysia...hehehe..agak-agak ada lagi tak?????..kot tak dak kedai besi buruk kot di sana?????)..pemandangan sepanjang perjalanan tu agak menarik juga dengan hutan tebal..jalanraya yang kecil dan bengkang-bengkok macam jalan lama ke Pengkalan Hulu di Perak...dan di selang selikan dengan jalan keretapi dan jambatan yang berbentuk macam Jambatan Merdeka di sempadan Kedah dan Pulau Pinang tu...

bkgk to indon

bkgk to indon
mat indon kah ini?

Kembali ke sekolah

Sekolah yang ditutup kini akan dibuka. Bersediakah kita? Jangan lupa untuk teruskan perjuangan buat anak-anak didik. Juga kepada guru-guru selamat kembali dengan curahan kasih sayang,ilmu buat anak-anak yang dahagakan ilmu.

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

Slmt menduduki exam buat anak pelajar. Buat guru selamat menjaga pelajar menjawab peperiksaan. Akibat terlalu leka menjawab ada anak-anak kita yang tersenguk-senguk. Ada juga yang lebih dari itu. Khusyuk sungguh! Lepas itu guru-guru jangan lupa dapatkan kertas peperiksaan dari bilik exam. Mungkin ada yang nak menanda semasa cuti. Ada juga yang membawa pulang dan menanda selepas sekolah dibuka. apapun markah mesti ada. Gitulah komitednya cikgu-cikgu kita. Apapun selamat bercuti selepas ini....

HADIAH HARI GURU 2009

KUALA TERENGGANU 16 Mei - Kerajaan meluluskan pertambahan 2,141 kuota untuk jawatan Guru dan Pengetua Cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) siswazah di sekolah menengah berkuat kuasa serta merta.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengumumkan perkara itu berkata, kerajaan juga bersetuju mewujudkan 1,910 jawatan Guru Cemerlang bagi PPP siswazah yang berkhidmat di sekolah rendah.

Hari Guru 2009 Peringkat Kebangsaan bertemakan 'Guru Pembina Negara Bangsa'.

Pertambahan kuota itu melibatkan 12 jawatan Guru Cemerlang Gred Khas C iaitu daripada 24 kepada 36, Guru Cemerlang Gred DG54 ditambah daripada 100 kepada 134 jawatan dan Guru Cemerlang Gred DG52 daripada 250 kepada 336 jawatan.

Guru Cemerlang Gred DG48 daripada 1,000 kepada 1,345 Guru Cemerlang Gred DG44 daripada 4,000 kepada 5,379 jawatan.

Pengetua Cemerlang Gred Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) C ditambah daripada 10 kepada 20 jawatan.

Pengetua Cemerlang Gred DG54 ditambah daripada 200 kepada 475 jawatan.

Pengetua Cemerlang Gred DG52 dikekalkan 400 jawatan.

Bagi sekolah rendah, jawatan-PPP siswazah adalah Guru Cemerlang Gred DG48 sebanyak 173 jawatan

1,737 jawatan pula untuk Guru Cemerlang Gred DG44.

Insentif RM200 sebulan kepada Pembantu Pengurusan Murid di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan. Pembayaran insentif itu dikebelakangkan mulai tarikh kuat kuasa iaitu Januari 2009.

Kerajaan bersetuju memanjangkan Elaun Khas Mengikut Lokasi dan Tahap Kesusahan (EKMLTK) kepada pasangan pegawai yang turut berkhidmat di sekolah-sekolah pedalaman dengan pembayaran juga dikebelakangkan mulai 1 Mac 2009.

Macam-macam cerita tok paq

16 Mei Hari Guru.Selamat Hari Guru kepada semua warga SMKDJH.

Exam pertengahan tahun bermula mulai 15hb Mei 2009.
Bertugas dengan baik dan amanah. Jangan beri ruang kawan-kawan menunggu terlalu lama semasa pertukaran waktu.

Lepas Exam cuti panjang.Rancang perjalanan. Warga smkdjh yang hendak ke Indonesia,selamat berangkat.Jangan lupa ole-ole dari sana untuk kawan-kawan di tok paq.

Titian kasih

Titian kasih

gambr titian kasih guru terpilih sahaja

gambr titian kasih guru terpilih sahaja

Rakyat menanti Raja

Rakyat menanti Raja

Titian kasih Raja Berjiwa Rakyt

Titian kasih Raja Berjiwa Rakyt
13/5/09

Kontigen Tok Paq bersama DYTM Raja Muda Perlis

Kontigen Tok Paq bersama DYTM Raja Muda Perlis
Olahraga MSSPs

Tuan Pengetua Gotong Royong Titian Kasih

Tuan Pengetua  Gotong Royong Titian Kasih

Tekun TTitian Kasih

Tekun TTitian Kasih

Rajinnya Dia...Titian Kasih

Rajinnya Dia...Titian Kasih

Titian Kasih Ihsan

Titian Kasih Ihsan

tn pengetua

tn pengetua

one malaysia

one malaysia

Kecemerlangan 09

Kecemerlangan 09
Jalil n Mohsin

Tn Hj Kapli PK HEM

Tn Hj Kapli PK HEM

.....Batik/Guru Kanan/Kaunselor.

.....Batik/Guru Kanan/Kaunselor.
5/5/09

Hari Kecemerlangan Sekolah

Hari Kecemerlangan Sekolah
5 Mei 2009

Dalam Dewan S.J

Dalam Dewan S.J
4.5.09

cikgu-cikgu

cikgu-cikgu
hari kecemerlangan

Hari kecemerlangan Sekolah

Tarikh baru hari kecemerlangan sekolah 5hb Mai 2009. YAB Menteri Besar Perlis dijangka hadir. Semua bersedia dengan batik baru.

nostalgia gile

nostalgia gile

sape ni?

sape ni?

Sedikit Ilmu Bahasa

AKRONIM
Akronim ialah bentuk kata tunggal yang terjadi atau terbentuk daripada huruf-huruf pertama atau suku kata, ataupun bahagian-bahagian daripada perkataan-perkataan lain. Gabungan huruf awal dan suku kata daripada satu rangkai kata ditulis serta dilafazkan sebagai satu kata yang wajar.
1. Akronim yang terbentuk daripada cantuman huruf awal (LUTH daripada huruf awal Lembaga Urusan Tabung Haji)
2. Akronim cantuman huruf dan suku kata perkataan yang berdasarkan rasa sedap sebutan), PROTON (Perusahaan Automobil Nasional)
3. Akronim ketiga ialah kata yang dicipta berdasarkan cantuman suku kata awal perkataan.(cikgu -cik guru),
4. Akronim yang terbentuk daripada percantuman bahagian awal perkataan dengan bahagian lain perkataan yang mengikutinya.angkubah daripada angka ubah,

Apa Itu Cinta!

Cinta adalah sebuah perasaan yang ingin memberi bersama atau sebuah perasaan afeksi( menghargai orang lain)terhadap seseorang.
Pendapat lainnya, cinta adalah sebuah aksi atau kegiatan aktif yang dilakukan manusia terhadap objek lain, berupa pengorbanan diri, empati, perhatian, memberikan kasih sayang, membantu, menuruti perkataan, mengikuti, patuh, dan mau melakukan apapun yang diinginkan objek tersebut.

Para pakar telah mendefinisikan dan memilih istilah ini yang pengertiannya sangat rumit. Antara cinta yang ada:
Cinta terhadap keluarga
Cinta terhadap teman-teman, atau philia
Cinta yang romantis atau juga disebut asmara
Cinta yang hanya merupakan hawa nafsu atau cinta eros
Cinta sesama atau juga disebut kasih sayang atau agape
Cinta dirinya sendiri, yang disebut narsisisme
Cinta akan sebuah konsep tertentu
Cinta akan negaranya atau patriotisme
Cinta akan bangsa atau nasionalisme

Catatan:Dimanakah Cinta Anda?

Hati Mati

Tanda-tanda hati mati
Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:
1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.
2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.
3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.
4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.
5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.
6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.
7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.
8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.
9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.
10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya. Semoga dengan panduan yang di sampaikan itu akan dapat kita sama-sama mengambil iktibar semoga segala apa yang kita kerjakan akan diredai Allah SWT.

Masuk Hospital

SMKDJH 17 APRIL 09,Pn Roziah bt Saad masuk hospital angkara main badminton pada 16.4.09. Beliau kini dirawat di Hospital Kangar. Jom ramai-ramai pergi lawat. jangan lupa bawa buah tangan.

The new proton Exora

The new proton Exora
Anak Ramai leh beli....

SIde belakang

SIde belakang

Sita dan menyita

Sita dewi menjadi rebutan Rawana. Begitulah dalam epik Hindu tua. Sita kantin bukan begitu. Sita kantin bukannya gadis jelita yang menjadi rebutan teruna. Sita kantin kerana kantin kotor dan menjijikkan. Itu yang kita alami minggu lalu. Jadikan pengajaran dan iktibar.Bayangkan apa yang telah kita telan selama ini..........renungkan/?

Gbr Kapal layar Tunas Samudera

Gbr Kapal layar Tunas Samudera
At Lumut to Belawan Indonesia

Pemenang perbarisan

Pemenang perbarisan
Syabas Pendekar

Sekadar Renungan

Ada prasangka baik...
Ada prasangka buruk...
Orang beribadah disangka riak
Orang yang relaks disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud(hina)
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sikit disangka diet
Orang baik disangka buruk
Orang buruk disangka baik
Orang senyum disangka mengejek
Orang masam disangka merajuk
Orang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang diam disangka menyendiri
Orang menawan disangka pakai susuk
Orang nampak ceria disangka membela

Mana tahu yang diam itu kerana berzikir kepada Allah
Mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah
Mana tahu yang masam itu kerana mengenangkan dosa
Mana tahu yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya
Mana tahu yang ceria itu kerana cergas dan cerdasnya
Jauhi sikap suka berprasangka kerana ia bakal
Memusnahkan ukhwah seperti
musnahnya kayu dimakan api

(

Boya dan Buaya

Boya merujuk kepada benda terapung bewarna terang yang diikatkan pada rantai atau tali panjang ke dasar laut.Guna sebagai penunjuk jalan kepada kapal di lautan bebas. Buaya pula merujuk kepada reptilia. Kulit cantik. Makan daging. Ganas. bergerak dalam senyap. Zaman dulu buaya menjadi mangsa Sang Kancil.Diketuk kepala bagi Sang Kancil menyeberangi sungai. Gitulah nasib buaya... Buaya darat pula merujuk kepada lelaki yang juga ganas dalam memikat perempuan atau wanita. Kuih telur buaya pula sedap manis jika dicicah air kopi panas. Begitukah kisah buaya dan boya.Apapun, buaya lama! Buaya baru! Buaya Laters semuanya menggambarkan betapa buaya menjadi pujaan manusia. Takut tapi tetap dipuja.Gitukah.....

johan rumah sukan 09

johan rumah sukan 09
Tahniah buat guru rumah

Impian dan Harapan

Impian dan Harapan
Harapan Dan Impian Bersama

Khemah Dah Tamat

Perkhemahan anjuran unit kokurikulum dah tamat. Sampai jumpa lagi. Pemimpin yang lahir daripada kursus ini diharap dapat mengaktifkan persatuan masing-masing. Terima kasih kepada semua yang menjayakan perkhemahan ini.Allah jualah yang membalasnya.

Dah Tamat

Sukan sekolah dah tamat.Semua pasukan bertanding dengan penuh semangat kesukanan.Tahniah untuk semua. Yang berjaya patut bersyukur. Yang kalah jangan putus asa.Cuba lagi tahun depan.

DJ apa ni?

DJ apa ni?
tetap dan berpencen

bommmm asappppppppp

bommmm asappppppppp
3 pakar

Dalam proses

Dalam proses
pendekar

Kenal tak saya

Kenal tak saya
Dulu saya memang berbeza

Siapa cikgu kita ni?

Siapa cikgu kita ni?
Teka kena Hadiah melancong ke Bukit Ketri

Handsome tak saya

Handsome tak saya
From Abi with love

Sukan Sekolah

Dah tak lama dah.18hb Feb-19Feb 2009 bermula kejohanan ini. Enam rumah sukan bersaing. Sama-sama meriahkan kejohanan ini. Jemput pelajar sama memeriahkannya. Sukan bukan untuk cikgu sahaja.

Terima Kasih Buat Anda Semua

Terima Kasih Buat Anda Semua
Hai...hai....

nak cuba jugak

nak cuba jugak
perempuan masa kini

PEPERANGAN DAN KEAMANAN

PEPERANGAN DAN KEAMANAN
MANAKAH YANG ANDA PILIH

Daki tembok tiruan

Daki tembok tiruan
betul ke pak ngah ni?

jalil n nasrul

jalil n nasrul
mereka sahaja yg tahu

Di manakah pandangan anda terhadap seseorang?

Andaian merujuk kepada sesuatu yang tidak semestinya atau merupakan suatu kenyataan,yang dikemukakan untuk menjelaskan sesuatu hujah. Lantaran itu, andaian boleh dikemukakan dengan berbagai-bagai, mengikut pandangan masing-masing atau mengikut hati seseorang itu.
Manakala Persepsi merupakan gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran tentang sesuatu pandangan. Ada orang melihat pokok pada waktu malam sebagai hantu kerana dalam fikirannya berfikir tentang hantu. Begitulah juga yang lain.Jika persepsi kita buruk maka buruklah pandangannya.
Mempersepsi
pula membuat gambaran dalam hati atau fikiran tentang sesuatu.Berbanding dengan Perseptif pula cepat melihat memahami sesuatu atau menyedarinya.

Chuppp dan Sukantara

Hari ini 5/2/09 kelahiran anak sulung 'Chupp BKGK'. Gitu-gitulah. Anak sulung tentu banyak komen mengomen dari rakan-rakan .Komen untuk kebaikan bukan untuk mengkebumikannya.
Jom ramai-ramai kekursus pengawas pada Jumaat,Sabtu dan Ahad(6,7 dan 8 Februari 2009)
BKGK juga mengadakan hari keluarga.Pakat-pakat bawa lauk pauk kita berkelah di Kem Tasoh.Best. Makan ramai-ramai bawah pokok buluh. Jangan tak joing. Rugi sangat.
Kita juga boleh try Pain ball benda alah yang kita mungkin belum pernah cuba.Games untuk yang beranak pinak juga disediakan. Jom ramai-ramai eratkan silatulrahim kita.
Sukantara untuk cikgu seronok. Pelajar ramai tak datang.Gitule.

Silap Untuk Berjaya

Sebagai manusia yang penuh dengan kekerdilan, kesilapan sering dialami. Walaupun tiada siapa yang inginkan kesilapan, tetapi jika berlaku ia akan membawa keruntuhan dan kemusnahan dalam kehidupan. Kesilapan dalam tindakan, kesilapan dalam menentukan keputusan atau kesilapan dalam sesuatu perkara teknikal membawa padah bukan sahaja pada diri sendiri tetapi juga melibatkan keluarga dan masyarakat.

Tangga Ayam: Anak Ayam:Ibu Ayam

Tangga Ayam: Anak Ayam:Ibu Ayam
Mereka Guru Yang Berdedikasi bukan ibu ayam atau anak ayam.

Jadual oh Jadual

2/2/09 Jadual baru. Ada yang gembira. Tak kurang yang mengeluh. Tak pernah mengajar subjek tertentu kena ngajar juga le. Gitule cikgu namanya. Berilah apa sahaja kerja tetap jalan. Ada juga yang mengadap pengetua. Bincang ke mengadu! Apa yang penting, mengajar satu amanah. nak beri bebudak tokpaq pandai. Macam cikgu-cikgu kat situle.
Selasa/Rabu/Khamis pula sukantara. Jangan buat-buat lupa pula. Pakai topi ke,payung ke sebab panas. nanti kulit kau orang hitam legam. Gitu-gitule.

BKGK 2009

Badan kebajikan guru wujud atas kehendak guru.Membantu guru dan merancang aktiviti tahunan. Tahun 2009 bkgk plan ke Indonesia,kacau bubur,buletin,jamuan n byk lagi.

Peribahasa

Jika salah sebatang dicabut,
salah serumpun dibongkar,
salah separuh dirambah
bermaksud: Hukuman haruslah dijatuhkan menurut besar kecil keslahan yang dilakukan.

Semua Guru Tokpaq

Kursus pengawas pada :6,7 dan 8 Februari 2009 di Kem Tasoh Pusat kokurikulum. Dijemput semua guru stf ke sanaaaaa Ramaiiiiiii

Garangnye dia..

Garangnye dia..
Sorg lagi tu tak reti buat garang..

Bendahara Hang Li Po!

Bendahara Hang Li Po!
Atau Bendahara SPBT!

team bowling tok paq

team bowling tok paq
semua terror2..

sapa tak kacauu...

sapa tak kacauu...
syiokkkk nyaaa...

Cari Farhani

Cari Farhani
cekolah dulu-dulu

cari farhani dpt hdiah ciput

cari farhani dpt hdiah ciput

MU beli pemain dr Malaysia?

MU beli pemain dr Malaysia?

Terima kasih

Terima kasih kepada semua yang hadir semasa program kursus pengawas serta BKGK jamuan keluarga kita. Semuga dapat buat lagi. Team work penting daripada makan-makan tu.Renung-renungkan

Kanak-kanak tua

Kanak-kanak tua
Pusat koko Tasoh

Sapa saya?

Sapa saya?
Parah kena tembakkk...

Teka siapa saya?

Teka siapa saya?

Nostalgia gila

Nostalgia gila
minah rempit wauuu

Johan tangga Ayam..

Johan tangga Ayam..
Yang duduk bawah tu...anak ayam kot....

Tokey sayoq & nyonya bunga..

Tokey sayoq & nyonya bunga..
Orang penting seberang padang..

Tolong Jangan mogok!

Tolong Jangan mogok!
gaji oh gaji

Siapa Saya?

Siapa Saya?
Inilah aku........ ?

koboi olahraga 2

koboi olahraga 2
senyum menggoda 2

koboi olahraga

koboi olahraga
senyum menggoda

perasan sungguh

perasan sungguh
akak n adik tiri

ustaz ku

ustaz ku
jamuan syukran

Koboi 3

Koboi 3
koboi ppsmi

Kembali Lagi Kita

Kitakan kembali lagi
Meneruskan tugas yang belum selesai
Kitakan kembali lagi
Menghitung harapan dan penyerahan

Disini kita bertemu lagi
Bertemu berseloka demi anak-anak tercinta
Kita tak alpa demi agama...

Makan oh Makan

Makan oh Makan
Bilik Guru A

jamuan asrama

jamuan asrama

jamuan asrama

jamuan asrama

jamuan asrama

jamuan asrama

Jamuan Bilik Guru B

Jamuan Bilik Guru B

Melihat Terlihat

Melihat Terlihat
Terpaku dan Terkedu

jamuan oh jamuan asrama

jamuan oh jamuan asrama

Jamuan oh jamuan

Jamuan oh jamuan
bilik guru B

BULAN RAMADHAN

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN. BERPUASA BUKAN SEKADAR MENAHAN MAKAN DAN MINUM TETAPI MENAHAN DARI SEGALA PERBUATAN KEJI DAN SEBAGAINYA. KEPADA SEMUA WARGA TOK PAQ SELAMAT BERPUASA.

nak ke mana ni!

nak ke mana ni!

Galeri Tok Paq 2009

Galeri Tok Paq 2009

Galari Tok Paq 2009

Galari Tok Paq 2009
Cantik Juga....

Gosip

Gosip cakap-cakap yang mengisahkan khabar-khabar atau hal-hal yang buruk atau umpatan tentang orang lain.Bergosip pula merujuk kepada berbicara atau berdesus-desus tentang keburukan(kejelekan) seseorang,mengumpat:dia menafikannya ,mungkin setelah memikirkan dia sendiri suka mengumpat.Menggosipkan memperkatakan atau memperbualkan sesuatu sebagai gosip.(Kamus Dewan)

Apakah gosip menimbulkan kegelisahan terutama untuk wanita atau juga untuk lelaki. Penggosip ada pencetus. Juga ada penyebar.Kepercayaan kita terletak kepada kebijaksanaan memilih gosip. Kepercayaan terletak kepada kebijaksanaan kita menilai dan menapis.Orang bijak akan menilai dan menapis. Orang kurang bijak percaya dan terus bertindak. Di manakah anda?

komen jangan tak komen

Catat le ape-ape aje

Hari Koperasi

SMKDJH 22 Februari 2009-Hari koperasi sekolah.Pelancaran di Dewan Seri Jernih.Tema Koperasi Sekolah Asas Kecemerlangan Koperasi Dewasa.

Monyet Cinta atau Cinta Monyet

'Cinta monyet tak jamin kebahagiaan'

LONDON: Cinta pertama diakui asyik dan intim tetapi satu penyelidikan baru mendapati jika mahu menemui kebahagiaan pada kemudian hari, lebih baik mengelak daripada dilamun cinta monyet sama sekali. Dakwaan itu terkandung dalam buku bertajuk Changing Relationships, koleksi kertas penyelidikan baru oleh pakar sosiologi terkemuka Britain yang disunting pegawai penyelidik di institut bagi Penyelidikan Sosial dan Ekonomi di Universiti Essex, Malcolm Brynin. Brynin mendapati, kegembiraan cinta pertama boleh merosakkan hubungan masa depan. "Menakjubkan, nampaknya rahsia mencapai kegembiraan dalam hubungan ialah dengan mengelak daripada cinta pertama terlalu asyik," kata Brynin.

aKTIF,TENANG BOLEH ELAK NYANYUK

Golongan yang aktif secara sosial dan tenang kurang berisiko menghidap masalah nyanyuk, menurut satu kajian baru. Kajian membabitkan 506 warga tua yang tidak mengalami nyanyuk ketika pertama kali diperiksa. Mereka ditanya mengenai personaliti dan gaya hidup, untuk mengenal pasti golongan yang mengalami pelbagai tahap neuroticism iaitu mudah murung. Persoalan turut mengukur keterbukaan bercakap dengan orang lain. Mereka yang tidak mudah berdepan masalah kemurungan adalah tenang dan berpuas hati dengan diri sendiri manakala yang senang menghidap masalah itu adalah tidak stabil dari segi ekonomi, negatif dan gementar.

Catatan Lan

Sempena Hari Guru ini aku teringat pesanan salah seorang guruku yang sudah pun meninggal dunia. Katanya, dalam dunia ini janganlah tergila-gila mencari pangkat, kuasa, harta, kedudukan dan apa saja berkaitan kehebatan dunia.
Ini kerana jika kita ada 'benda-benda' ini, orang lain menunggu masa saja untuk mengambil atau merampas daripada kita. Sebagai contoh, jika kamu ada pangkat, ada orang mahukan pangkat kamu itu. Jika kamu ada kuasa, orang lain menunggu masa saja untuk mendapatkan kuasa kamu itu. Mungkin mereka akan terkata-kata, "bila dia nak pencen atau...supaya aku mengambil tempatnya."
Kemudian jika kamu berharta, orang lain pun mahukan harta kamu itu. Kamu berusaha keras (sehingga tidak memikirkan halal haram), tetapi akhirnya semuanya akan ditinggalkan. Jadi untuk apa kamu berusaha 'bagai nak gila' mendapatkan 'benda-benda' yang sentiasa dicemburui orang lain itu. Pencopet, perompak, penyamun, perasuah, pembohong; semuanya berusaha untuk mendapatkan harta kamu.
Katanya, carilah 'benda-benda' yang orang lain tidak boleh rampas daripada kamu. Carilah status 'hamba Allah' sebenar yang tidak mungkin orang lain merampasnya. Sebagai contoh siapa boleh rampas hubungan erat kamu dengan Allah yang boleh diperolehi dengan mengikut jalan ditunjukinya. Siapa boleh rampas solat kamu yang khusyuk, siapa boleh rampas zikir kamu atau ketenangan hati yang kamu miliki?
Pertingkatkanlah ilmu kerana tiada orang yang boleh merampasnya daripada kamu. Malah kalau kamu berkongsi (mengajar) ilmu, ia akan bertambah. Apabila ilmu dikeluarkan, ia akan menjadi semakin banyak, tidak seperti harta jika kamu keluarkan ia akan semakin habis.
Sayidina Ali k.w. yang disifatkan sebagai kunci ilmu kepada gedung ilmu (Rasulullah s.a.w.) mengingatkan, ilmu dapat menjaga kamu sedangkan kalau kamu ada harta, kamu yang akan menjadi hamba menjaganya.
Perkembangan semasa mengingatkan aku akan pesanan guruku itu. Hebat pesanannya kerana sekarang aku dapat saksikan perkara itu. Orang kini tanpa segan silu berebut-rebut mendapat kuasa, pangkat, kedudukan dan harta
.

Myra Ahmad n Wan Suhaini

Myra Ahmad n Wan Suhaini
Bekas Guru SMKDH yg berkelana

Rujukan Mudah

There was an error in this gadget

Perjalanan ini

Perjalanan ini

putera jejawi n fmly

putera jejawi n fmly

Ingat lagi kakek ini

Ingat lagi kakek ini

Bapa ketua pakej

Bapa ketua pakej

pengrusi bkgk n putera jejawi

pengrusi bkgk n putera jejawi

indonesia

indonesia

old teachers

old teachers

Pesawat ke Bukit Tinggi

Pesawat ke Bukit Tinggi

Lobang Jepang

Lobang Jepang
minah japan

bk tinggi indon

bk tinggi indon

Azhar n Zurina

Azhar n Zurina

bk tinggi indo 09

bk tinggi indo 09

bkgk bk tinggi indon 09

bkgk bk tinggi indon 09

bkgk bk tinggi indon 09

bkgk bk tinggi indon 09

Hari Guru peringkat sekolah

Hari Guru peringkat sekolah
nyanyi jgn tak nyanyi..

Hari Guru Peringkat Sekolah

Hari Guru Peringkat Sekolah
Gabungan kupas dan belah nyiokkk

Tolong kupas utk isteri...

Tolong kupas utk isteri...
berhati-hati bila kupas apple

Johan kupas buah kelapa..

Johan kupas buah kelapa..
kecoh kuat..

Bekas Askar Dah Jadi Guru di SMKDJH

Bekas Askar Dah Jadi Guru di SMKDJH

Fitness Tip of the Day

There was an error in this gadget

Bekas Guru SMKDJH

Bekas Guru SMKDJH
CT Hajar

MASA MASUK KELAS

Quotation of the Day

This Day in History

CUTI..OH....CUTI

BKGK akan berangkat ke Indonesia. Selamat pergi dan kembali. Kalau belum ada pasport jangan leka. Pastikan anda membawa wang rupiah yang mencukupi. Begitu juga dengan surat kebenaran keluar negeri. Sepanjang di sana ingat bahawa jika kita kehabisan wang mungkin kita tak akan dapat pulang selama-lamanya.Gitu ka?Kalau kat Malaysia kita boleh berjalan kaki balik ke Perlis. kalau kat sana a...ha.

Kepada guru lelaki pastikan anda kembali dengan selamat. Tanpa membawa "apa-apa" yang tidak diundang.

Tips kalau nak phone. Sampai aje kat sana beli kad prepaid. murah jika guna phone dari sana. Ataupun bolehle rowming.


slmt hari lahir dr blk guru B

slmt hari lahir dr blk guru B

Ketibaan Tuanku ke Taman Hortikultur

Ketibaan Tuanku ke Taman Hortikultur

Tuanku Mencemar Duli

Tuanku Mencemar Duli

Tuaian DiRaja

Tuaian DiRaja

Menjunjung Duli..

Menjunjung Duli..
merapat sembah..

Lobak cukup baja...

Lobak cukup baja...
kata Tuankuuu,,

Pertanian Satu Perniagaan

Pertanian Satu Perniagaan
Tuanku Boleh....

Hasil Jusa......

Hasil Jusa......

Yang menjayakan Taman Hortikultur

Yang menjayakan Taman Hortikultur
org kuat Jusa...

DYTM Raja Muda Perlis

DYTM Raja Muda Perlis

Titian kasih bilik jamuan

Titian kasih bilik jamuan

Pentas Titian Kasih

Pentas Titian Kasih

Kolam Ikan Titian Kasih

Kolam Ikan Titian Kasih

Pelajar Titian Kasih

Pelajar Titian Kasih

Ibu Arini Titian Kasih

Ibu Arini Titian Kasih

pengetua dan YAB

pengetua dan YAB

putera j

putera j

Putera Jejawi n family

Putera Jejawi n family

5/5/09

5/5/09

5/5/09

5/5/09

5/5/2009

5/5/2009
hari kecemerlangan

kecemerlangan sek

kecemerlangan sek
4.5.09

azifah msa dolo-dolo

azifah msa dolo-dolo

pepatah pepatih


Ke hilir kena kutuk sultan, ke mudik kena kutuk raja = Orang yang serba salah kerana melanggar perjanjian.

Bagai mengepal pasir yang kering = Kesukaran menyatukan perbezaan pandangan tahu di angin turun naiknya, tahu tentang alamat tentang peristiwa yang bakal terjadi.

Ranting yang akan melenting, dahan yang akan mencucuk dan duri yang akan mengait = Halangan dan rintangan dalam sesuatu usaha.

Bulan terang paksa baik: payang ke laut, baluk pun ke laut juga = Dalam zaman kemakmuran semua orang berlumba-lumba mencari keuntungan.

Sudah ada biduk, tetapi serempu pula = Berebut kuasa.

Menuntut piutang lapuk = Melakukan sesuatu yang sia-sia.

Itik bertaji = Sangat penakut tetapi sombong.

Keris tersisip di dinding, pedang tajam dalam sarungnya = Perbuatan yang pandir.

Biarlah luka di dada jangan luka di belakang = Biar alah kerana melawan jangan alah kerana melarikan diri.

Peluru perak pemecah kubu yang kuat = Kerana duit semuanya dibongkarkan

Sungguh kawat yang dibentuk, ikan ditebat yang diadang = Tipu muslihat yang tersembunyi demi mencari keuntungan diri.

Perut tidak bertelinga = Nasihat yang tidak akan diturutkan

Syarak yang mengata, adat yang memaksa = Syarak dan adat tidak dapat dipisahkan

Pecahlah kapi, putuslah suai = Sesuatu yang tidak dapat dibaiki lagi (sejarah) dan menanggung malu teramat sangat
.

Hioyyoooo..mesti tepat...

Hioyyoooo..mesti tepat...
Peluru mana daaaa..........

Berita

Tn Hj Elliaziz masuk hospital gi le tengok ramai-ramai. Doakan semuga dia cepat sembuh. 27hb kat wad 1.

Takziah

Abang Basariah kembali kerahmatullah. Semuga Allah tempatkan allahyarham ditempat orang yang Soleh.

Putera Jejawi Wajah Terbaru

Putera Jejawi Wajah Terbaru

Ni dia boss kita..

Ni dia boss kita..
Not bad looking...

pengunjung ke......

Raya oh Raya

Kelas ganti Sabtu 11 April 2009 .Jadual Hari Khamis. Selamat beraya sakan lepas ini.

Stadium jadi saksi

Stadium jadi saksi
Masih belum ada Emas!

Kunjungan ADK ke SMKDJH

Kunjungan ADK ke SMKDJH

Kawad tempat teduhh...

Kawad tempat teduhh...
mana aci....

Antara para hakim yg arif lagi bijaksana.

Antara para hakim yg arif lagi bijaksana.
Jgn bijak mengena sudah...

senyum

senyum
senyuman

Debat Ala Parlimen

Debat Ala Parlimen
SMKDJH tuan rumah...

Hampa Debatlah..aku nak rembatttt..

Hampa Debatlah..aku nak rembatttt..
tak sangga dah niiii..baru habihh 5 relonggg..

Pekan Medan

Pekan Medan
Dari Anjung Hotel

Yang ni Pak Ngah...

Yang ni Pak Ngah...
Nasib baik dia tak sengehhh...terserlahhh..

Aku kah Itu?

Aku kah Itu?

Program Sejahtera Minda...

Program Sejahtera Minda...
Di Dewan Makan Asrama..

Kuiz Maulidur Rasul

Kuiz Maulidur Rasul
Ramainye....

Ni sorang lagiiii...

Ni sorang lagiiii...
membuto....

Mesyuarat PIBG ke 19

Mesyuarat PIBG ke 19
kaum ibu memenuhi dewan...

Mesyuarat PIBG ke 19

Mesyuarat PIBG ke 19
Kaum bapa tak kurang gak....

Pengantin Pompuan cabuit lari...

Pengantin Pompuan cabuit lari...
Hero kureng handsome kot....

Ampun tuanku..

Ampun tuanku..
Boring sungguh laaaarrr..

Renungkan!

"Kecemerlangan memerlukan masa. Dalam Islam, sebenarnya masa bukan emas,tetapi nyawa dan kehidupan"

Tenaga Zahir dan Batin!

"Gabungan tenaga yang dihasilkan oleh jemaah nabi dan para sahabat adalah amat luar biasa. Apabila sinergi mengikut tokoh-tokoh barat adalah 1+ 1=3, dalam Islam formulanya adalah 1 + 1= 3 + bantuan Tuhan"

jadual exam ke?

jadual exam ke?

hai....hai

hai....hai
mai le rumah kami.....

panggil dan panggil lagi

panggil dan panggil lagi
team kumpul orng

Datinnn ker?

Datinnn ker?
Gaya mau ada beb...

Chommm jer...

Chommm jer...

Dari kerana mata...

Dari kerana mata...
tut.... ta...

Ni sapa punya?

Ni sapa punya?
Kebas aje Nasrul!

Apahal kawan!

Apahal kawan!
Tutup Mata Tutup Hidung?

Tersepit pintu?

Tersepit pintu?
Hakim Lompat Jauh

Bang nak makan bang!

Bang nak makan bang!
Lapaq punya hal.

pegawai bertugas

pegawai bertugas
x hirau panas hujan

Arahan jelas

Arahan jelas
sebelum raptai

Hai...Hai

Hai...Hai
Syok kat sini.

Pak Ngah n Ustaz

Pak Ngah n Ustaz
Perutku perutmu

Kursus kepimpinan organisasi pelajar

Kursus kepimpinan organisasi pelajar
20hb Feb-23Feb 2009-urusetia

pelancaran nilam

pelancaran nilam
21 Februari 2009

Gang kita juga

Gang kita juga
pjbt kosong

Cantik Tak Rumah I

Cantik Tak Rumah I
Bendahari Melaka?

MOH KITE GI RAMAI-RAMAI KESAWOH PADI

MOH KITE GI RAMAI-RAMAI KESAWOH PADI

Coretan anda

Anda ingin catatkan sesuatu tulis sesuatu to e mail tok_paq09@yahoo.com.my

Marah dan Kemarahan-Sekadar catatan

Marah seseorang kerana ada sebab. Ada juga yang marah tanpa sebab.Jangan simpan kemarahan kerana kemarahan menimbulkan stress.Luahkan kemarahan anda pastinya anda merasa lapang dada. Marah yang baik bila kita sedia menghadapi dengan tenang dan sabar.

Sekadar Renungan

Nabi Muhammmad S.A.W bersabda," Harta yang ada ditangan manusia ibarat sebuah peti besi. Dan setiap peti besi itu ada kuncinya.Nyata bahagia bagi setiap manusia yang diberikan kunci untuk melakukan kebajikan dan ditutupi pintu kejahatan. Nyata celaka bagi manusia yang diberikan kunci untuk melakukan kejahatan dan ditutupi pintu kebajikan".

breakdance

breakdance

Tahun 1990 at Pulau Tuba,Lkwi

Tahun 1990 at Pulau Tuba,Lkwi
udangjanggut n roy

Tunggu Anak Dara

Tunggu Anak Dara
ada anak n anak teruna

Johan Sukan Tahunan 09 Laksamana

Johan Sukan Tahunan 09 Laksamana
Tahniah!!!!!

bisnes mesti jalan

bisnes mesti jalan
kat mana2 pun boleh

jom rempit

jom rempit
go ust go

byk cantikkkkk

byk cantikkkkk
lu sapaaa

Followers

Berebut satu payung...

Berebut satu payung...
Boleh jalan daaaa...

Panaih lit-lit...

Panaih lit-lit...
Sat jer...

Demi tugas...

Demi tugas...
Kerin tekak cik oiiiii